DE R-SERIE

Overzicht van alle Renault R-serie modellen

     

 

 


Korte biografie van de Renault R-serie:

De Renault R-serie zoals die in zijn meest bekende vorm gestalte kreeg is een rechtstreeks afgeleide van een Berliet model. Voordat Renault in 1974 Berliet overnam bestond dezelfde vrachtwagen al in de vorm van de Berliet GR, GRH, TR en TRH. Sinds 1971 leverde Berliet deze vrachtwagen in verschillende varianten. Het cabine-ontwerp van deze Berliets wordt de KB 2400 genoemd. De K stond voor frontstuurcabine en de B stond voor kantelcabine. 2400 stond voor de breedte in millimeters. Uiteindelijk werd deze cabine door Renault gebruikt tot in 1996 de Premium zich aandiende als opvolger van de R-serie Major. Bij Renault heette de cabine KB 2480.


Phases, bouwjaren & typenummers van 4 generaties R-serie

phase I phase II phase III phase IV
GR/TR/GRH/TRH R-serie R-serie R-serie Major

1978-1980

1981-1983

1984-1990

1990-1996

GR, GRH, TR & TRH 305 GR, GRH, TR & TRH 350 R310 & R360 R310, R330, R340, R350, Ri357, R370, R390 & R420 R340ti, R350ti, R380ti, R385ti & R420ti

Chassis & Cabinevarianten

4x2   Dagcabine
6x2   Dagcabine met topsleeper
6x4   Slaapcabine
8x4  

Slaap-cabine met verhoogd dak


Prehistorie

In 1974 neemt Renault het franse vrachtwagenmerk Berliet over. Op dat moment hanteert Berliet voor haar zwaarste vrachtwagen serie de volgende typen: GR: motorwagen 4x2, GRH: motorwagen 6x4, TR: trekker 4x2, TRH: trekker: 6x4. Deze types zal Renault blijven bouwen na de overname. Renault bouwt op dat moment ook al jaren vrachtwagens maar dan onder de naam Saviem. Uiteindelijk gaan Berliet en Saviem op 2 september 1978 op in Renault Véhicules Industriels. Ze behouden dan nog beide hun eigen merknaam, maar vanaf 1 januari 1980 wordt er alleen nog maar gesproken over het merk Renault en de typebenamingen van Berliet. Lang duurt dit echter niet want in september van 1980 krijgt de gehele serie een belangrijke facelift van zowel het in- als exterieur. Vanaf dit moment worden er ook nieuwe typenummers gehanteerd en is er dus sprake van de R-serie.


Berliet GR/TR280 1971

Motortype: MDS 06 35 40 Turbo

Aantal cilinders: 6

Cilinderinhoud: 12 liter

Boring/Slag: 135/140

kW/PK: /266

Koppel: 116 mkg/1138Nm

Aandrijving:4x2

Versnellingsbak: type BRL 3

8 vooruit - 1 achteruit

TR280 trekker 4x2   GR280 motorwagen 4x2

Berliet

GR260

1971-1975

Motortype: type M 635/40 ET

Aantal cilinders: 6

Cilinderinhoud: 12 liter

Boring/Slag: 135/140

kW/PK:

Koppel: 91 mkg/983Nm

Aandrijving: 4x2

Versnellingsbak: type BRL 3

8 vooruit - 1 achteruit


Berliet

GR/TR/

TRH320

1973-1979

Motortype: MIV 08.35.30

Aantal cilinders: 8

Cilinderinhoud: 16 liter

Boring/Slag: 135/130

kW/PK: 243/330

Koppel: 115 mkg/1129Nm

Aandrijving:4x2/6x2/6x4

Versnellingsbak: type BRL 3

8 vooruit - 1 achteruit


Berliet

TR300

1975

Motortype: V-08.25.30

Aantal cilinders: 8

Cilinderinhoud: 12,76 liter

Boring/Slag: 125/130

kW/PK: 221 /300

Koppel: 96 mkg/942Nm

Aandrijving:4x2/6x2

Versnellingsbak: type BRL 1

8 vooruit - 1 achteruit


Berliet

GR/TR280

1978-1980

Motortype: MDS 06 35 40 Turbo

Aantal cilinders: 6

Cilinderinhoud: 12 liter

Boring/Slag: 135/140

kW/PK: 196/266

Koppel: 116 mkg/1138Nm

Aandrijving:4x2

Versnellingsbak: type BRL 3

8 vooruit - 1 achteruit


Berliet

GR/TR/GRH/

TRH305

1978

Motortype: MDR 06.35.40

Aantal cilinders: 6

Cilinderinhoud: 12 liter

Boring/Slag: 135/140

kW/PK: 221/300

Koppel: 128,2 kgm/1258Nm

  TR305  
Aandrijving:4x2/6x4

Versnellingsbak:

Fuller RTO 9509

9 vooruit - 2 achteruit

 

TR305

  TRH305

Berliet

TR/GR/GRH/

TRH350 (TS)

1978

Motortype: MIVS 08.35.30 V8 turbo

Aantal cilinders: 8

Cilinderinhoud: 15 liter

Boring/Slag: 135/130

kW/PK: 259 /352 - 262/356

Koppel: 149 mkg/1462Nm

  TRH350  
Aandrijving:4x2/6x4

Versnellingsbak:

Fuller RTO 12513

13 vooruit

TRH350   GR350

Berliet

TR305/350 Centaure

1978

TR350 Motortype: MIVS 08.35.30 V8 turbo

Aantal cilinders: 8

Cilinderinhoud: 15 liter

Boring/Slag: 135/130

kW/PK: 262/356

Koppel: 149 mkg/1462Nm

Aandrijving:4x2

Versnellingsbak: Fuller

13 versnellingen

TR305 Motortype: MDR 06.35.40

Aantal cilinders: 6

Cilinderinhoud: 12 liter

Boring/Slag: 135/140

kW/PK: 221/300

Koppel: 128,2 kgm/1258Nm


Saviem

PX28/30/40

1979

PX40
PX28 (=Berliet GR/TR280)

Motortype: MDS 06 35 40 Turbo

Aantal cilinders: 6

Cilinderinhoud: 12 liter

Boring/Slag: 135/140

kW/PK: 196/266

Koppel: 116 mkg/1138Nm

Aandrijving:4x2

Versnellingsbak: type BRL 3

8 vooruit - 1 achteruit

PX30 (=Berliet GR/TR305)

Motortype: MDR 06.35.40

Aantal cilinders: 6

Cilinderinhoud: 12 liter

Boring/Slag: 135/140

kW/PK: 221/300

Koppel: 128,2 kgm/1258Nm

Aandrijving:4x2/6x4

Versnellingsbak: Fuller RTO 9509

9 vooruit - 2 achteruit

PX40 (=Berliet GR/TR350)

MIVS 08.35.30 V8 turbo

Aantal cilinders: 8

Cilinderinhoud: 15 liter

Boring/Slag: 135/130

kW/PK: 262/356

Koppel: 149 mkg/1462Nm

Aandrijving:4x2/6x4

Versnellingsbak: Fuller RTO 12513

13 vooruit

     
PX40   PX30
 

Renault R-serie Phase I

Renault

GR/TR280

1978-1980

Motortype: MDS 06 35 40 Turbo

Aantal cilinders: 6

Cilinderinhoud: 12 liter

Boring/Slag: 135/140

kW/PK: 196/266

Koppel: 116 mkg/1138Nm

 
Aandrijving:4x2

Versnellingsbak: type BRL 3

8 vooruit - 1 achteruit


TR305

TRH305

GR/GRH305

1978-1980

Motortype: 06.35.40

Aantal cilinders: 6

Cilinderinhoud: 12 liter

Boring/Slag: 135/140

kW/PK: 221/300

Koppel: 128,2 kgm/1258Nm

  TR305  
Aandrijving:4x2/6x4

Versnellingsbak: Fuller RTO 9509

9 vooruit - 2 achteruit

Fuller 9513

13 vooruit - 3 achteruit

GRH305

 

TR305


GR350

TR350

TRH350

1978-1980

Motortype: V8 08.35.30

Aantal cilinders: 8

Cilinderinhoud: 14,88 liter

Boring/Slag: 135/130

kW/PK: 262/356

Koppel: 150mkg/1471Nm

  TRH350  
Aandrijving:4x2/6x4

Versnellingsbak: Fuller RTO 9509

9 vooruit - 2 achteruit

GR350

  TR350 Centaure

Renault R-serie Phase II

R310

1981-1983

Motortype: MIDR 06.34.50 Turbo

Aantal cilinders: 6

Cilinderinhoud: 12 liter

Boring/Slag: 134/150

kW/PK: 226/306

Koppel: 131mkg/1285Nm

Aandrijving:4x2/6x2/6x4

Versnellingsbak:

RTO 9509 A 9 vooruit en 1 achteruit


R360

1981-1983

Motortype: MIVS 08.35.30 V8 Turbo

Aantal cilinders: 8

Cilinderinhoud: 14,88 liter

Boring/Slag: 135/130

kW/PK: 262/356

Koppel: 150 mkg/1470Nm

Aandrijving:4x2/6x2/6x4

Versnellingsbak:

RTO 9509 A 9 vooruit en 1 achteruit

of

RTO 12513 13 vooruit en 1 achteruit


Renault R-serie phase III

R310

Motortype: MIDR 06.34.50

Aantal cilinders:

Cilinderinhoud:

Boring/Slag:

kW/PK:

Koppel:

Aandrijving:4x2/6x2/6x4

Versnellingsbak:


R330

 

Motortype: MIDR 06.20.45 of

MIDR 06.34.50 turbo intercooler

Aantal cilinders: 6

Cilinderinhoud: 9.834cc

Boring/Slag: 120/145

kW/PK: 249kW/338pk

Koppel: 150mkg/1472Nm

Aandrijving:4x2/6x2/6x4

Versnellingsbak: B18


R340

1987-1990

 
Motortype: MIDR 06.34.50 G turbo intercooler

Aantal cilinders: 6

Cilinderinhoud: 12,024 liter

Boring/Slag: 134/150

kW/PK: 247/336

Koppel: 155mkg/1520Nm

Aandrijving:4x2/6x2/6x4

Versnellingsbak: B9 of B18


RI357

Motortype: MIDR 06.34.50 turbo intercooler

Aantal cilinders: 6

Cilinderinhoud:

Boring/Slag: 134/150

kW/PK:

Koppel:

Aandrijving:4x2/6x2/6x4

Versnellingsbak:


R365

1987-1990

Motortype: MIDR 06.35.40 H turbo intercooler

Aantal cilinders: 6

Cilinderinhoud: 12,024 liter

Boring/Slag: 135/140

kW/PK: 264/359

Koppel: 162mkg/1589Nm

Aandrijving:4x2/6x2/6x4

Versnellingsbak: B9 of B18


R370

Motortype: MIVS 08.35.30 V8 Turbo Intercooler

Aantal cilinders: 8

Cilinderinhoud: 14,88 liter

Boring/Slag: 135/130

kW/PK: 268/365

Koppel: 152mkg/1491Nm

Aandrijving:4x2/6x2/6x4

Versnellingsbak: B9


R390

Motortype: MIVR 08.35.30 V8 Turbo Intercooler

Aantal cilinders: 8

Cilinderinhoud: 14,88 liter

Boring/Slag: 135/130

kW/PK: 286/389

Koppel: 159mkg/1559Nm

Aandrijving:4x2/6x2/6x4

Versnellingsbak: B18


R420

1988-1990

 

Motortype: MIVR 08.35.30 V8 Turbo Intercooler

Aantal cilinders: 8

Cilinderinhoud: 14,88 liter

Boring/Slag: 135/130

kW/PK: 310/421

Koppel: 179mkg/1755Nm

Aandrijving: 4x2/6x2/6x4

Versnellingsbak: B18


Renault R-serie phase IV

R340ti Major

1991-1996

Motortype: MIDR 06.34.50 turbo intercooler

Aantal cilinders: 6

Cilinderinhoud: 10 liter

Boring/Slag: 134/150

kW/PK: 249/338

Koppel: 150 mkg/1470Nm

Aandrijving:4x2/6x2/6x4

Versnellingsbak: B18 Range R/16+2


R350ti Major

1990,

Motortype: MIDR 06.34.50 turbo intercooler

Aantal cilinders: 6

Cilinderinhoud:

Boring/Slag: 134/150

kW/PK:

Koppel:

Aandrijving:4x2/6x2/6x4

Versnellingsbak:


R380ti Major

1990,1991,1992,

Motortype: MIDR 06.35.40

Aantal cilinders: 6

Cilinderinhoud:

Boring/Slag: 135/140

kW/PK:

Koppel:

Aandrijving:4x2/6x2/6x4

Versnellingsbak:


R385ti Major

1991-1996

Motortype: MIDR 06.35.40 ACE turbo intercooler

Aantal cilinders: 6

Cilinderinhoud: 12 liter

Boring/Slag: 135/140

kW/PK: 283/385

Koppel: 173 mkg/1700Nm

Aandrijving: 4x2/6x2/6x4 /8x4

Versnellingsbak:

B18 Range R/16+2

of

TBV (Semi-automaat)


R420ti Major

1991-1996

Motortype: MIDR 06.35.40 ACE turbo intercooler

Aantal cilinders: 6

Cilinderinhoud: 12 liter

Boring/Slag: 135/140

kW/PK: 305/415

Koppel: 202mkg/1980Nm

Aandrijving: 4x2/6x2/6x4/8x4

Versnellingsbak: B18 Range R/16+2

TBV (Semi-automaat)


Ford Transcontinental (serie H)

Een Ford Transcontinental bestaat uit een Louisville chassis uit Amerika, Cummins motor, Fuller versnellingsbak, Eaton Rockwell assen en de KB2400 cabine van Berliet. En deze laatse is de reden dat deze truck in dit overzicht voorkomt. De cabine is een aangepaste versie en staat hoger op het chassis als bij een Berliet of een Renault vanwege de grote Cummins motor. De keus voor deze cabine werd gemaakt vanwege het design, comfort, uitzicht, veiligheid en om de produktiekosten te drukken.

 

Mark I (Small Cam) version: 1975-1978 H4227, HT4227, HA4227, H4231, HT4231, HA4231, H4234, HT4234, HA4234

H4227, HT4227, HA4227

Motortype: Cummins NTC 335E turbo

Aantal cilinders: 6//Cilinderinhoud: 14 liter

kW/PK: 201/273 //Koppel: 126mkg/1240Nm

Aandrijving:4x2/6x2/6x4//Versnellingsbak: Fuller Roadranger RTO 9513 13 bak

H4231, HT4231, HA4231

Motortype: Cummins NTC 355E turbo intercooler

Aantal cilinders: 6//Cilinderinhoud: 14 liter

kW/PK: 227/308//Koppel: 128mkg/1260Nm

Aandrijving:4x2/6x2/6x4//Versnellingsbak: Fuller Roadranger RTO 9513 13 bak

H4234, HT4234, HA4234

Motortype: Cummins NTC 355E turbo intercooler

Aantal cilinders: 6//Cilinderinhoud: 14 liter

kW/PK: 250/340//Koppel: 137/1345

Aandrijving:4x2/6x2/6x4//Versnellingsbak: Fuller Roadranger RTO 9513 13 bak

 

Mark II (Big Cam) version 1978-1984 H4428, HT4428, HA4428, H4432, HT4432, HA4432, H4435, HT4435, HA4435

H4428, HT4428, HA4428

Motortype: Cummins NTE 335E turbo intercooler

Aantal cilinders: 6//Cilinderinhoud: 14 liter

kW/PK: 202/274//Koppel: 124mkg/1230Nm

Aandrijving:4x2/6x2/6x4//Versnellingsbak: Fuller Roadranger RTO 9513 13 bak

H4432, HT4432, HA4432

Motortype: Cummins NTE turbo intercooler

Aantal cilinders: 6//Cilinderinhoud: 14 liter

kW/PK: 235/320//Koppel: 137 mkg/1342Nm

Aandrijving:4x2/6x2/6x4//Versnellingsbak: Fuller Roadranger RTO 9513 13 bak

H4435, HT4435, HA4435

Motortype: Cummins NTE 370 turbo intercooler

Aantal cilinders: 6//Cilinderinhoud: 14 liter

kW/PK: 259/352//Koppel: 137mkg/1342Nm

Aandrijving:4x2/6x2/6x4//Versnellingsbak: Fuller Roadranger RTO 9513 13 bak

bron: http://www.fordtranscontinental.nl/


Thomas

 

Sides

Meer info op:

www.sides.fr

Sides is een Frans bedrijf dat in 1951 werd opgericht en is uitgegroeid tot een grote fabrikant van vrijwel alle soorten brandweervoertuigen. Sides is onderdeel van de Kidde groep en exporteerd bijna 3/4 van haar producten. Sides bouwt ondermeer tankautospuiten, bosbrandbestrijdingsvoertuigen, hulpverlenings-voertuigen, schuimblusvoertuigen en vliegveld brandweer-wagens. Veel Renaults vormen de basis van deze speciale voertuigen. Ook de R-serie kwam in het programma voor. Het Franse leger is een van de grootste afnemers en Sides werkt ook nauw samen met Thomas Constructeurs.


Camiva

Meer info op:

www.camiva.com

 


Nicolas

Nicolas is een Franse bouwer van zeer zware trucks voor bijzondere transporten. Vanaf 1979 bouwen ze zeer zware trekkers. In de jaren '80 werden de Tractomas modellen ontwikkeld. 2 soorten trekkers zijn er gebouwd in verschillende varianten. Als basis werden 6x6 en 8x8 configuraties gemaakt. De TR66 (6x6) was geschikt voor lasten tot maximaal 200 ton en de TR88 (8x8) was geschikt voor lasten tot maximaal 400 ton. Motoren die gebruikt werden waren afkomstig van o.a. Mercedes-Benz, Detroit Diesel en Cummins. Als cabine werd de KB2400 cabine gebruikt, die later werd vervangen de Renault Premium cabines.

Meer info op:

www.nicolas.fr/


Mirandola

Meer info: http://www.mirandola.it/

De Officine Mirandola Company uit Cerea, Italië heeft met hun Camir de connectie met de Renault R-serie dat ze de cabines en de motoren van Renault gebruiken. Het chassis is eigen fabrikaat en de versnellings-bakken zijn van Eaton. Opvallend is dat ze alleen de dag-cabine versie gebruiken van de Major, die door Renault zelf weinig geproduceerd is.


SNVI

Meer info op: SNVI

De Algarijnse truck en bus fabrikant SNVI (Societe National des Vehicules Industriels) heeft vroegere historische connecties met Frankrijk (waarschijnlijk al met Berliet) en bouwt vandaag de dag een grote verscheidenheid aan middel- en zware bedrijfswagens. Een daarvan is de Tarek TB350, gebaseerd op de KB2400 cabine met een 350pk motor, waarschijnlijk van Renault. SNVI bouwt niet alleen voor de thuismarkt maar ook voor diverse Franse kolonies zoals Nigeria.


©2007-2017 Renaultoloog - Ed Lenders - Nederland - www.eddylenders.nl


Homepage|Ontwerp|Restauratie|Schaalmodel|Op weg|De R-serie|Carrosserie|Chassis|Aandrijflijn|Interieur|Overige|Links|Gastenboek |Fotoboek|E-mail

           
         

Mede mogelijk gemaakt door:

       

 

 

Bedankt voor uw bijdrage!